Tuvalet Eğitimine Ne Zaman Başlanmalı, Nasıl Olmalıdır?

►Tuvalet eğitimi için, her çocuğun fiziksel ve zihinsel gelişim hızı ve hazır oluş dönemi farklıdır.
► Bu nedenle öncelikle her çocuğun hazır oluşunu beklemek ve belirlemek gereklidir.
► Ortalama olarak tuvalet eğitimine başlama yaşı 1,5 – 2,5 yaş arasıdır.
► Öncelikle çocuğun tuvalet eğitimine hazır olup olmadığı belirlenmelidir.
► Anne baba ya da tuvalet eğitimini verecek olan kişi bazı noktaları belirlemelidir.

Dikkat Edilecek Noktalar:

► Çocuk öncelikle yüzündeki organları sorduğumuz zaman tek tek karıştırmadan gösterebiliyor mu?
► Gösterebiliyorsa bu onun tuvalet eğitimi sürecinde beyin kontrolünü sağlayabileceğinin göstergesidir.
► İkinci olarak bezini taktıktan sonra, belli aralıklarla (not alarak) bezinin açılıp kuru olup olmadığı kontrol edilmelidir.
► 10 ar dakika aralarla açıp kontrol ettiğinizde uzun süre kuru olduğunu ve kuru kalabildiğini görmüş iseniz bu bize hazır oluş kriterlerinden birini vermektedir.
► Bu durum yani uzun süre bezinin kuru kalabilmesi bize çocuğun kas ve sfinkterlerinin gelişmiş olduğunu, kaslarını ve sfinkterlerini artık kontrol edebildiğini gösterir.
► Çocuğun tuvalet eğitimine hazır olduğunu hissediyorsanız ve bu dönemde herhangi bir stres yaratacak olay ya da sıkıntı yoksa ( taşınma, hastalık v.b) ve uygun mevsim olarak düşünüyorsanız öncelikle hazırlıklara başlayabilirsiniz.

Tuvalet Eğitimi hazırlıkları Nelerdir?

✿ Tuvalet eğitimi hazırlıkları için özellikle çocuğun anne ve babasının da buna istekli olması gerekmektedir.
✿ Çocuğun aile bireylerini tuvaletini yaparken gözlemlemesi ve bunun normal bir durum olduğunu hissetmesi gerekir.
✿ Bunun yaklaşılmaması gereken bir tabu değil, fizyolojik normal bir faaliyet olarak algılanması sağlanmalıdır. izmir kolejleri, ilkokul, anaokulu, özel okul ✿ Çocukla birlikte alışverişe çıkılıp, bir klozetin üzerine konulabilecek yanlarda tutma kolu olan klozet adaptörü alınmalıdır.
✿ Adaptörün yanlardan tutacak kollarının olması çocuğa güven verecek, düşme korkusunu önleyecektir.
✿ Lazımlık ya da tuvalet oturağı gibi materyaller tuvalet eğitiminde süreyi geciktirecek ve güçleştirecektir.

Tuvalet Eğitimi Nasıl Olmalıdır?

✿ Çocuk tuvalet oturağını oyuncak gibi algılayacak, odasına veya televizyonun yanına götürmek isteyecek, onu koltuk gibi algılayacaktır.
✿ Adaptörün klozet üzerine konulduğunu ve sadece tuvalet amacıyla kullanıldığını öğrenmelidir.
✿ Anne baba ile eşit şartlarda tuvalet ortamı olacak, sadece çocuğun işini kolaylaştırmak için uyarlanmış olacaktır. izmir kolejleri, ilkokul, anaokulu, özel okul ✿ Adaptörlü klozete çıkmakta güçlük çekeceği için bir yükseltici ayaklarının altına konulursa kendisini daha güvende hissedecektir.
✿ Tuvalet eğitimi süreci içerisinde yine beze son vermeden önce çocuğun beze yapmış olduğu kaka, çocukla birlikte bir materyalle alınıp klozetin içine atılır, üzerine de sifon çekilir.
✿ Böylece çocuk çiş ve kakasının yolculuğunu, tuvaletin amacını öğrenmiş olacaktır.

➽ Adaptör alındıktan sonra çocukla tuvalet eğitimi konusunda konuşulur.
➽ Kendisine çok açık, net ve basit olarak açıklamalar yapılır.
➽ Çocuk bezi çıkarılıp adaptöre oturtulur, alkışlanır, provalar yapılır.
➽ Daha sonra sifona çocuğun basması istenir ve tekrar alkışlanır. izmir kolejleri, ilkokul, anaokulu, özel okul ➽ Belli aralıklarla çocuğun bize söylemesi beklenmeden tuvalete gitme teklif edilir ve bu gidiş oyuna dönüştürülür.
➽ Giderken el ele tutuşup ambulans gibi gitme, at gibi koşarak gitme vb. küçük eğlenceli oyunlar yapılır.
➽ Her defasında sonuçta alkışlanır ve sifona basma ödülü çocuğa verilir.

➽ Çocuğa baskı olmadan, oyunla eğlenceli öğretim yaklaşımı uygulanır.
➽ Zaman zaman bu süreçte kazalar olabilir. Kazalar görmezden gelinip, hiç kızmadan, elbiseler değiştirilir.
➽ Eğitime güler yüz ve anlayışla devam edilir. izmir kolejleri, ilkokul, anaokulu, özel okul ➽ Dikkat edilmesi gereken önemli nokta çocuğun çişini tuvalete, kakasını ise beze yapmayı teklif etmesi ve bunu böylece sürdürmek istemesi durumudur.
➽ Böyle bir teklifin uygun olmayacağı açıklanmalı ve bu yanlış yola girilmemelidir.
➽ Bazı aileler bunu başlangıçta masumca kabul etmişler ve sonra 5-6 yaşa kadar devam etmek zorunda kalıp çözüm bulamamışlardır.
➽ Bu büyük bir hatadır, tuvalet eğitimi sürecini yanlış bir yola sürükler, onarılması güç olan başka problemlere neden olur.

★ Dikkat edilmesi gereken bir diğer nokta tuvalet eğitiminde anne babanın kararı tamamen çocuğa bırakmasıdır.
★ Burada 5 yaşına gelip elinde bezle ‘‘kendisi istemedi, bizde tuvalet eğitimi veremedik’’ cümlesiyle acizlik durumunu anlatan ebeveynler olabilmektedir. izmir kolejleri, ilkokul, anaokulu, özel okul ★ Tam verecektik, yazlıkta oynadığı bir arkadaşı vardı o erken dönünce tuvalet eğitiminden vazgeçti gibi nedenler sıralayabilmektedirler.
★ Burada tuvalet eğitimi sürecini yönetecek olan, liderlik edecek olan kişi anne babadır.

★ Çocuk tek başına değildir.
★ Öyle olsaydı anne babaya gerek olmazdı.
★ Çocuğun uygun yaşa gelip, ‘’anne baba ben karar verdim bezimi atıyorum’’ deme olasılığı düşüktür. izmir kolejleri, ilkokul, anaokulu, özel okul ★ Yani bu süreç anne babalar tarafından yönetilmelidir.
★ Eğer çocuk bir okul öncesi eğitim kurumuna devam ediyorsa tuvalet eğitimi okulda ve evde aynı anda başlanılmalı, işbirliği, anlayış ve sevgi dolu bir süreçle birlikte uygulanmalıdır.

Geceleri uyumadan önce;

► Çocukla konuşulmalı, açıklama yapılmalıdır.
► Belirli aralıklarla kaldırılıp tuvalete götürülmelidir.
► Bu aralıklar bir süre sonra genişletilmelidir.
► Her çocuğun biyolojik ritmine göre ayarlama yapılmalıdır.
► Çocuğun tuvalet eğitimi sürecindeki başarıları övgüyle karşılanmalıdır.
► Çocuk kutlanılmalı başarısı takdir edilmelidir.

Saygılarımla
Uzman Pedagog Nilüfer Evgin